Scenariusz zabawy konkursowej GRYFINO – MOJE MIASTO dla uczniów klas I-III
Imprezę przygotowały nauczycielki nauczania zintegrowanego: Krystyna Gazdecka i Elżbieta Wojtoń.
W 2004 roku przypada 750. rocznica nadania naszemu miastu praw miejskich. Planując zadania na bieżący rok szkolny postanowiliśmy ten doniosły fakt odnotować w Planie Dydaktyczno-Wychowawczym szkoły. Termin zabawy został wyznaczony na marzec-miesiąc obchodów głównych uroczystości. Miesiąc przed zaplanowanym konkursem wszystkie klasy I, II i III otrzymały szczegółowy regulamin, który wskazywał, jak należy przygotować się do zabawy. Każdej klasie przyporządkowany został kolor stroju. Poszczególne poziomy otrzymały zadania szczegółowe, np.: pierwszaki miały nauczyć się dowolnej piosenki. Klasy II miały przedstawić wiersz o naszym mieście (mile widziane były utwory napisane przez dzieci).Klasy III zaprezentowały się w dowolnym tańcu. Każda klasa w drodze klasowych eliminacji typowała 3-osobową drużynę do konkursu z wiedzy i 5-osobową drużynę do konkurencji sportowych. Pozostali uczniowie wraz z wychowawcą stanowili grupę kibiców, których zadaniem było przygotowanie transparentów i opracowanie okrzyków, którymi można zdopingować swoich kolegów. Nad przebiegiem konkursu czuwało 3-osobowe jury, w skład, którego weszły następujące osoby: dyrektor szkoły, pedagog szkolny, logopeda. Drużyny zmagały się w konkurencjach sportowych na przemian z konkurencjami z wiedzy o naszym mieście( historia i współczesność). Zadania dotyczyły najważniejszych faktów z dziejów Gryfina i okolicy. Zawodnicy mogli się ze sobą konsultować.Za prawidłowo wykonane zadanie dzieci otrzymywały punkty. W przypadku zdobycia jednakowej liczby punktów przewidziano pytania dodatkowe z wiedzy. Jury punktowało odpowiedzi zawodników, konkurencje sportowe, kibicowanie klas, stroje, przygotowane rekwizyty oraz zachowanie w czasie zabawy. Dla zwycięzców przygotowane zostały dyplomy uczestnictwa oraz puchary, nagrody rzeczowe (mapy Polski, Europy) i słodycze, ufundowane przez Radę Rodziców.
REKWIZYTY I POMOCE:4 zestawy po 3 pytania o mieście(w kopertach) + zestaw dodatkowy na wypadek dogrywki, 3 przybory do pisania, czyste kartki do zapisywania odpowiedzi, 5 kopert z puzzlami( przedstawiające obiekty w naszym mieście),flaga miasta do dekoracji sali gimnastycznej, tablice punktacji dla poszczególnych klas, tabelka z punktacją dla jury, 3 łyżki, 3 jajka lub piłeczki, 3 woreczki, 3 szarfy.
REGULAMIN ZABAWY KONKURSOWEJ Gryfino- moje miasto
- Termin: 19 marca 2004r.
godz. 9.00 klasy IIIa, IIIb, IIIc godz. 11.00 klasy Ia , Ib, Ic godz. 13.00 klasy IIa, IIb, IIc
- Miejsce: sala gimnastyczna w budynku A
- Cel konkursu: stworzenie możliwości wykazania się wiedzą z zakresu edukacji regionalnej, budzenie uczuć patriotycznych(tzw. patriotyzmu lokalnego), rozwijanie umiejętności współpracy w zespole.
- Uczestnicy: każda klasa w drodze eliminacji typuje 3-osobową drużynę do konkursu z wiedzy i 5-osobową drużynę sportową (obowiązuje strój sportowy)
Pozostali uczniowie wraz z wychowawcą stanowić będą grupę kibiców. Dla ułatwienia każdej klasie nadano odpowiedni kolor, w którym mogła wykonać pompony, emblematy, transparenty, nakrycia głowy oraz stroje dla występujących zawodników. KLASY A - czerwony KLASY B - żółty KLASY C - zielony
- Zakres wiedzy konkursowej: najważniejsze fakty z historii miasta, wiedza o wydarzeniach współczesnych, znajomość lokalnych legend, przyroda okolicy.
Scenariusz Zabawy konkursowej "Gryfino – moje miasto"
Witam bardzo serdecznie wszystkich uczestników zabawy konkursowej: przedstawicieli kl. III a, III b, III c ( I a, I b, I c, II a, II b, II c), wychowawców oraz szanowne jury. Zgodnie z regulaminem, z którym wcześniej klasy mogły się zapoznać, każdy zespół przygotował 3-osobową reprezentację do konkursu z wiedzy oraz 5-osobową reprezentację do konkurencji sportowych. Nasz konkurs składa się z części teoretycznej i sprawnościowej. Zadania z poszczególnych części będą się ze sobą przeplatały – myślę, że w ten sposób nasze dzisiejsze spotkanie będzie ciekawsze. Nad przebiegiem dzisiejszej zabawy czuwać będzie jury w składzie:
- Pani dyrektor
- Pani pedagog
- Pani logopeda.
Punktowanie:
- Za każdy zestaw pytań klasa może uzyskać aż 3 punkty (1pkt za każdą prawidłową odpowiedź).
- Za I miejsce w konkurencji sportowej – 3 pkt, II miejsce – 2 pkt, III miejsce – 1 pkt.
- Za kibicowanie – 0 – 3 pkt.
- Wygląd uczniów (klasowe kolory, rekwizyty) – 0 -3 pkt.
- Punkty karne za niewłaściwe zachowanie się podczas zabawy – 0 – 3 pkt.
Decyzja jury jest ostateczna.
- Prezentacja klas.
Jako pierwsza prezentuje się klasa III a (III a, I a). Teraz III b (II b, I b) i III c ( II c, I c). Proszę jury o przyznanie punktów dla klas. Teraz proszę reprezentacje do konkursu z wiedzy o zajęcie miejsca przy stoliku.
- Wiedza – zestaw I
Uczniowie cicho czytają pytania, a następnie naradzają się i zapisują odpowiedź na kartce. Po wyznaczonym czasie, przewodniczący zespołu podchodzą do jury. Prowadzący czyta pytania, a przewodniczący zespołów kolejno odczytują zapisaną odpowiedź i kartkę przekazują jury. Jury przyznaje punkty.
- Sport – wyścig z jajkiem ( w jedną stronę, z powrotem bieg zwykły)
Jury przyznaje punkty.
- Wiedza – zestaw II
Jury przyznaje punkty.
- Sport – przejście z woreczkiem na głowie, powrót z woreczkiem między kolanami.
Jury przyznaje punkty.
- Wiedza – zestaw III
Jury przyznaje punkty.
- Sport – bieg z czworakowaniem w jedną stronę, powrót- bieg zwykły.
Jury przyznaje punkty.
- Wiedza – zestaw IV
Jury przyznaje punkty.
- Sport – bieg + przechodzenie przez szarfę + bieg z powrotem
Jury przyznaje punkty.
- Wiedza –kl. I i II Układanie puzzli (losowanie), kl.III Zestaw V
Układanie z części, podanie nazwy budowli lub obiektu:
- ułożenie w czasie 5 minut – 2 punkty
- ułożenie po czasie – 1 pkt
- podanie nazwy – 1 pkt
Jury przyznaje punkty.
- Zadanie dla jury:
- ocena odpowiedzi
- ocena kibicowania
- ocena wyglądu klas
- punkty karne za niewłaściwe zachowanie
- Podsumowanie
- ogłoszenie wyników przez jury,
- wręczenie pucharu za zdobycie I miejsca,
- wręczenie nagród pocieszenia,
- wręczenie pamiątkowych dyplomów dla klas i słodyczy dla uczestników.
Dziękujemy za udział w zabawie. Do widzenia. Przykładowe zestawy pytań dla poszczególnych klas: Klasa I (zestaw I)
- Wymień 3 zabytki Gryfina.
- Ile kominów ma Elektrownia,,Dolna Odra"?
- Co znajduje się w herbie Gryfina?
Odpowiedzi:
- Kościół, mury obronne, Brama Bańska.
- Cztery kominy.
- Gryf(czerwony), zielona gałązka lub liść dębu, żółta gwiazdka.
Klasa II (zestaw I)
- Gryfino wyrosło z osady rybackiej, która nazywała się...
- Jaką nazwę nosi kino, w Gryfińskim Domu Kultury?
- Jaką nazwę nosi najbliższa miejscowość niemiecka(za Odrą)?
Odpowiedzi:
- Dąbrowa.
- Gryf.
- Mescherin.
Klasa III (zestaw I)
- Kiedy Gryfino otrzymało prawa miejskie? Podaj dokładną datę.
- Wymień trzy osiedla Gryfina.
- Wymień trzy miejscowości sąsiadujące z naszym miastem.
Odpowiedzi:
- Książę Barnim I .
- Stare Miasto, Górny Taras, Południe, Północ.
- Żabnica, Pniewo, Wirów, Żórawki, Czepino, Nowe Czarnowo.
PODSUMOWANIE Zabawa trwała od 1,5 do 2 godzin dla każdego poziomu oddzielnie. Termin jej przeprowadzenia wyznaczono na pierwszy dzień wiosny, czyli dzień w którym organizowane są w naszej szkole od kilku lat zajęcia pod opieką wychowawców. Cele założone przez organizatorki zostały osiągnięte. Zorganizowany konkurs udowodnił, że niewiele działań tak mocno integruje zespół klasowy, jak chęć odniesienia sukcesu . Do prac organizacyjnych włączyli się rodzice, którzy przygotowali stroje dla swoich pociech, niektóre transparenty, nakrycia głowy czy pompony. Każda klasa przygotowała wiele ciekawych okrzyków, którymi starała się dopingować swoją drużynę np.: ,,Legendy wszystkie znamy, dlatego wygrywamy", ,,1a dobrą drużynę ma" lub ,,2b wygrać chce, bo o mieście dużo wie" itp. Każde dziecko jeszcze raz mogło powtórzyć wiadomości o swoim mieście i przekonać się, że warto poszerzać wiedzę o zabytkach, które mijają w drodze do szkoły lub z powrotem. Organizatorki konkursu są przekonane, że tylko takie oddziaływania prowadzone od najmłodszych lat zaszczepią przywiązanie do najbliższej okolicy tzw. patriotyzm lokalny.
Autor: Elżbieta Wojtoń |